Jouw winkelwagen

Je winkelmandje is momenteel leeg

methodiek

Gufree® — begeleide vrijheid

Gufree®, kort voor Guided Freedom, is de methodiek van das Kunst om inhoud te combineren met verbeelding. In een Gufree®-activiteit bepaal jij het doel, en kiest de deelnemer het parcours. Er is structuur, maar geen vast pad. Als begeleider ondersteun en prikkel je het leerproces. De methode is ontwikkeld om actief te leren, geschikt voor alle leeftijden, in elke context waar creativiteit en inzicht samenkomen.

Gufree® kan zowel individueel als in groep worden toegepast en sluit aan bij uiteenlopende werkvormen, van korte workshops tot langdurige projecten. Omdat de methodiek niet uitgaat van een vast scenario maar van een flexibel kader, past ze zich moeiteloos aan aan verschillende onderwijs- en begeleidingsstijlen.

een unieke mix van kennis en ervaring

De Gufree®-methodiek ontstond uit:

  • vergelijkend onderzoek tussen Europese en andere pedagogische bronnen,
  • meer dan 150 jaar praktijkkennis uit het Vlaamse jeugdwerk,
  • millennia kunstgeschiedenis,
  • en 10 jaar ervaring van das Kunst.

Deze brede basis vormt de methodiek van begeleide vrijheid: leren binnen een kader, maar met ruimte voor verbeelding en eigen keuzes. Deze mix maakt dat Gufree® niet alleen een didactische techniek is, maar ook een praktijk die deelnemers stimuleert om verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en denkproces.

tussen het verwachte en het onverwachte

Gufree® combineert educatie met kunst.

De methode gebruikt technieken uit de pedagogie, zoals de-familiarisatie, en haalt inspiratie uit de beeldende kunsten, onder meer het absurdisme.

Het resultaat? Een leeromgeving die het vertrouwde en het onverwachte mengt. Deelnemers worden geconfronteerd met verrassende situaties die tegelijk herkenbaar blijven, een krachtige manier om kritisch en creatief te leren denken. Dat maakt de methodiek bijzonder geschikt in contexten waar je zowel creatief denken als kritisch redeneren wil stimuleren, zoals kunstonderwijs, STEM-omgeving, jeugdwerk en projectmatig leren.

systeemdenken in een fictieve wereld

Binnen Gufree® zijn elementen uit de echte wereld de grenzen waarbinnen deelnemers evenwicht zoeken tussen out-of-the-box denken en realistische oplossingen.

De fictieve context lijkt soms chaotisch, maar de structuur helpt om verbanden te leggen en te reflecteren. Zo groeit inzicht in complexe systemen, zonder dat de verbeelding wordt afgeremd.

storyboarding — het kloppend hart

Elke activiteit vertrekt vanuit een flexibel storyboard: een beginpunt, een eindpunt en verschillende verschuifbare modules.

Het storyboard schept een logisch kader met een duidelijk probleem of uitdaging, vaak in de vorm van een “Wat als…?”-vraag.

Tijdens het proces passen begeleider en deelnemers het storyboard aan op basis van wat zich ontvouwt. Zo blijft het leren dynamisch, gefocust en betekenisvol, zowel mentaal als fysiek, door decor, ruimte en interactie. Zo krijgt iedereen een helder kompas tijdens het proces, zonder dat de spontane en creatieve dynamiek verloren gaat.

wereldbouw — leren door creëren

Het fictieve universum wordt samen met de deelnemers opgebouwd.

De wereld bestaat niet vóór de activiteit, ze ontstaat door keuzes, redeneringen en experimenten. Iedere deelnemer draagt bij aan de ontwikkeling van het verhaal, terwijl hij of zij focust op wat bereikt moet worden.

Zo ontstaat een interdisciplinaire leeromgeving waarin kunst, wetenschap en techniek moeiteloos in elkaar overvloeien. Deze manier van werken nodigt deelnemers uit om niet alleen oplossingen te vinden, maar ook om het probleem vanuit meerdere perspectieven te herdenken.